Az egészséges táplálkozás és a mentális egészség

Az egészséges táplálkozás jelentősége egyre inkább ismertté válik világszerte,

egyre fontosabb a Föld lakosságának. A minőségi ételek fogyasztása a szervezet működésére jótékony hatással van, hiszen segít az ideális testsúly megőrzésében, a krónikus betegségek elkerülésében, sőt hatással lehet a mentális egészségre is.

A táplálkozás hatása az agyra

Az emberi agy működése állandó és folyamatos. Minden pillanatban gondoskodik a légzésről, a gondolatokról, a szívverésről, érzékelésről. Mivel állandó munkában van, nagyon fontos, hogy mennyi és milyen tápanyagot kap a működéséhez, vagyis az, hogy milyen ételeket fogyasztunk el nap mint nap. Az ételek minősége tehát hatással van az agy, a szervezet működésére és a hangulatra, a mentális egészségre is. A vitamindús, magas ásványi anyag és antioxidáns tartalmú élelmiszerek táplálják az agyat, megvédik az oxidatív stressztől és az azok által okozott megbetegedésektől.

Ha valaki gyakran rossz minőségű, alacsony tápanyag, magas szénhidrát tartalmú ételeket fogyaszt, akkor az negatív hatással lesz az agy működésére is. A sok finomított cukor elfogyasztása miatt a szervezet inzulin szabályozása romlik, ennek következtében pedig gyulladások alakulhatnak ki, károsodik az agyműködés, ami negatív hatással lesz a hangulatra, kialakulhat depresszió vagy szorongás.

A mentális betegségek és az étkezés összefüggéseinek kutatása

A mentális egészséggel összefüggő problémák sokkal gyakoribbak, mint azt gondolnánk. A mentális problémák, a szorongás és a depresszió nagyban befolyásolják az emberek jólétét, ezért is rendkívül fontos azok kezelése. Az utóbbi időben egyre nagyobb az érdeklődés a táplálkozás és a mentális egészség közötti összefüggések tanulmányozására. Az egészséges táplálkozás, a mediterrán étrend és japán étrend követői között mintegy 25-30%-kal kisebb a depresszió kockázata, mint a nyugati, hagyományos étrendben. A kutatásokból kiderül, hogy a nyugati étrendnek velejárói, a gyorsételek, finomított élelmiszerek, cukrok, és a vörös húsok nagy mennyiségű fogyasztása a mentális egészségre negatívan hatnak.

Az összefüggést bonyolítja az is, hogy a mentális jólét is befolyásolja az étrend kialakítását, hiszen amikor valaki szomorú, elkeseredett, dühös, akkor sokkal hamarabb nyúl a csokihoz, vagy valamilyen magas szénhidrát tartalmú ételhez, mint a salátához. A régóta fennálló mentális problémák is nehezítik az egészséges táplálkozásra való áttérést, illetve az anyagi és környezeti korlátok is befolyásoló tényezők lehetnek.

A szénhidrát hatása a hangulatra

A magas szénhidrát tartalmú, finomított élelmiszerek fogyasztása miatt nő az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. Ezek az élelmiszerek magas glikémiás indexűek, amelyek hirtelen megemelik a vércukor és az inzulin szintet.

Amikor ezek magas és alacsony értéke ismételten változik, - hirtelen felmegy és leesik - káros hatással van az agyra és a hangulatra, növeli a cukorbetegség kockázatát, ami depressziós tünetekkel járhat. Ennek elkerülése érdekében érdemes kiemelten figyelni arra, hogy az alacsony glikémiás indexű szénhidrátforrásokat fogyassza, ami nem okozza a vércukor és inzulinszint gyors emelkedését. Ilyen szénhidrát források lehetnek a teljes kiőrlésű gabonák és az abból készült pékáruk, a zöldségek (uborka, sóska, saláta, édesburgonya, sárgarépa, zöldborsó), finomított cukor helyett pedig édesítőszerek.

Néhány tipp a mentális egészség megőrzése érdekében

- tervezze meg étrendjét és egyen mindig ugyanabban az időben, napi 3-5 alkalommal, hiszen az előre megtervezett, rendszeres étrend segít a vércukorszint szabályozásában, így jókedvű és fitt maradhat
- hidratálja szervezetét: a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás segít a koncentrációs képesség javításában, elkerülheti a kiszáradást és a hangulata is jobb lesz
- egyen jó minőségű zsírokat: az agy megfelelő működéséhez jó minőségű zsírok fogyasztására van szükség, mint az olívaolaj, repceolaj, magvak, diófélék, omega3 zsírsavak, tej, tojás
- fogyasszon teljes kiőrlésű gabonákat, a finomított lisztet próbálja elhagyni
- egyen sok zöldséget és gyümölcsöt
- egyen megfelelő mennyiségű fehérjét, mivel olyan aminosavakat tartalmaznak, amelyek képesek a hangulat szabályozására
- mozogjon eleget, sportoljon, túrázzon, töltsön időt a természetben
- kerülje a cigarettát, az alkoholt és egyéb szereket
- aludjon eleget

Összefoglalva elmondható, hogy bár a tanulmányok folyamatosak,

a megfigyelések alapján van összefüggés az elfogyasztott élelmiszerek és a mentális egészség között. A WHO szerint a mentális problémákkal küzdők száma egyre nő, így évtizedeken belül ez lehet az egyik legnagyobb egészségügyi kockázat, amivel az emberiség küzd. Ezért fontos, hogy aki tapasztalja magán a szorongás vagy a depresszió tüneteit, mindenképpen keressen fel szakembert a szakszerű és komplex ellátás érdekében.

EGCG Forte Zöld Tea kivonat

A zöld tea értékes antioxidánsokat tartalmaz, így szervezetünkre pozitív hatással lehet, csökkentheti a szorongást, javíthatja a memóriát és hangulatot. A Tenmag EGCG Forte Zöld Tea kivonat alkalmazásával kiegészítheti étrendjét, és nem csak hangulata javulhat, hanem számos jótékony hatását is tapasztalhatja.