A rendszeres testmozgás pozitív hatásai

A sport, a rendszeres testmozgás

a modern társadalmi életben egyre nagyobb jelentőséggel bír. Olyannyira, hogy egész gazdasági szektor épül már rá, legyen szó sporteszközökről, oktatásról, egészségügyről. A rendszeres testmozgás az egészséges életmód alappillére.

A közhiedelemmel ellentétben a kor előrehaladtával az egészség nem feltétlen romlik meg, azegészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás hatására hosszan fenntartható, sőt javítható is. Nem állítunk tehát valótlant, ha azt mondjuk, hogy az egészségtudatossággal beruházunk a saját egészségünkbe, amivel a hosszú életet is biztosíthatjuk.

Miért fontos a rendszeres testmozgás?

A mozgásszegény, inaktív életmód számos betegséget előidézhet, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, rosszindulatú daganatok kialakulása, depresszió, stb. A rendszeres sporttevékenységgel azonban számos megbetegedés preventálható. Bizonyított az a tény, hogy azok között, akik napi, heti rendszerességgel sportolnak sokkal alacsonyabb a kockázat a korai elhalálozásra, kevesebben küzdenek a depresszió okozta negatív tünetekkel és számos pozitív hatással bír, mint az izomerő és az állóképesség növekedése, a csontok egészsége, az anyagcsere, stressztűrő képesség, illetve az alvás minősége.

A szervezetre gyakorolt pozitív hatásai miatt a testmozgást érdemes a mindennapi tevékenységek közé beiktatni. Könnyen lehet, hogy elegendő gyalog menni a boltba, a tömegközlekedés, vagy az autó használata helyett a biciklit választani, sétálni a gyerekekkel,
unokákkal, kutyát sétáltatni, kertészkedni. A napi teendőkön kívül pedig valamilyen sporttevékenységet beiktatni, ami kiváló hatással van a súly optimalizálására is. A túlsúly okozta egészségügyi problémák rendkívül gyakoriak a felnőtt társadalomban. Ezért nagyon fontos, hogy ne csak az étkezésben legyen tudatosság, hanem a testmozgásban is. A kardio edzések remek hatással vannak a szervezetre, de a súlyzós edzések is fontosak, mivel az izomtömeg növekedésével a szervezet több energiát használ fel, így a túlsúlyból is könnyebb leadni. A szükséges napi testmozgás gyermekkorban legalább napi 60 perc, felnőttkorban pedig legalább 30 perc.

A mozgás hatása a szervekre

Gyermekkorban már csecsemőkortól kezdve nagyon fontos a testmozgás a szervek fejlődése és optimális működése szempontjából, ezért sem szabad az életkorhoz képest késleltetni, akadályozni vagy erőltetni bizonyos mozgásokat, óvodás kortól pedig már az izmok fejlesztésére is szükség van. Felnőttkorban nem a szervek fejlődése miatt szükséges a napi mozgás, hanem a szervezet megfelelő működéséhez, sőt betegségek idején kifejezetten fontos a testmozgás.

Fontos tudni azt is, hogy a sok ülés sem tesz jót a szervezetnek, ezért az ülő munkát végzőknek nagyon fontos tudatosan, időközönként felállni és mozogni, nyújtani, járkálni egy keveset.

A sport pozitív hatással bír:

- A sejtek öregedésére. Laboratóriumi körülmények között is megfigyelték, hogy az aktív sportolók körében a sejtek öregedése lelassul, vagyis hosszabb élettartamra
számíthatnak.
- A szívre, mivel csökken a szív és érrendszeri megbetegedések kockázata.
- A tüdőre.
- Az emlőkre, mivel csökkent a rosszindulatú emlőrák kialakulásának kockázata.
- A bőrre, mivel segít megszabadulni a méreganyagoktól, több tápanyag és folyadék jut
el a bőrsejtekhez, így feszesebb és teltebb is lesz.
- Az agyra, hiszen javítja az általános hangulatot, oldja a szorongást, csökkenti a stresszt és elűzi a depressziót, sőt visszatérő fejfájás esetén a sport csökkentheti annak
mértékét és gyakoriságát is.
- Erősíti az immunrendszert.
- Csökkenti a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.
Csökken a rossz koleszterinszint, míg a jó koleszterin szintje nő, így az artériák falán nem keletkeznek plakkok, csökken a szívroham, stroke, trombózis kockázata.

- Csökken a cukorbetegség kialakulásának kockázata, illetve 2-es típusú diabétesz esetén segít kordában tartani a vércukorszintet.
- Serkenti a belek normális összehúzódását, kedvezően hat az aranyérre, illetve csökkenti a vastagbél rosszindulatú daganatának kockázatát.
- Segít a csonttömeg megtartásában, vagyis mérsékelhető, vagy elkerülhető a csontritkulás.
- Fejlődik, növekszik az izomzat, aminek fontos szerepe van az optimális súly elérésében és megtartásában, valamint védi a csontokat, javítja az egyensúlyt és a koordinációt.
- Hatására csökken az ízületi fájdalom és merevség.
- A napközbeni tevékenység hatással van az éjszakai alvás minőségére is, mivel az izmok elfáradása is segíti a nyugodt alvást. Vigyázni kell azonban, hogy a fizikai aktivitást se vigye túlzásba, illetve ne közvetlenül lefekvés előtt végezze, mivel az felpörgeti a szervezetet és nehezíti az elalvást.

Lelki egyensúly

A testmozgás nem csak fizikailag van kiváló hatással, hanem a lelki egyensúly fenntartásában is nagy szerepet játszik. A mozgás hatására olyan kémiai vegyületek szabadulnak fel az agyban, mint az endorfin, ami hatására a sportoló ember boldogabbnak érzi magát, önmagával kapcsolatos megelégedettség érzés alakul ki, a betegek pedig kevésbé érzékelik a fájdalmat. A társas sporttevékenység, mint például az aerobic kiemelten jó hatással van a szociális jólétre is, az ismeretségi kör, a közösséghez tartozás érzése vonzóbbá teszi a mozgást.

Összességében elmondható, hogy minden korosztály számára rendkívül fontos a rendszeres testmozgás. A sportot sosem késő elkezdeni, a modern kor pedig annyi lehetőséget biztosít, hogy mindenki garantáltan megtalálhatja a magához leginkább illő sportágat.