Miért éri meg leszokni a dohányzásról

A dohányzás egy káros szenvedély,

amiről nehéz leszokni. A dohányzók tisztában vannak azzal, hogy milyen egészségkárosító hatásai vannak ennek a rossz szokásnak, ez viszont sokszor kevés ahhoz, hogy letegyék a cigarettát.
Ennek egyik oka, hogy a hosszú távú következmények, betegségek nem azonnal jelentkeznek, hanem évekkel vagy évtizedekkel később, a másik oka pedig, hogy nagyon nehéz leszokni róla, sokaknak csak több próbálkozás után sikerül.

Miért éri meg leszokni?

A dohányzásról való leszokás az egyik legjobb dolog, amit megtehet közérzete és egészsége érdekében. Azok a személyek, akik leszoktak a dohányzásról, számos pozitív tapasztalatot mondhatnak el. Azon kívül, hogy a kellemetlen szagok megszűnnek, sokkal nagyobb esély van egy egészségesebb és hosszabb életre. A dohányzásról való leszokás során számos pozitív változáson megy át a szervezet. Az utolsó cigi elszívása után az alábbiak történnek a szervezettel:

- 6 órán belül: lelassul a pulzus és stabilizálódik a vérnyomás
- 24 órán belül: csökken a vér szén-monoxid szintje és az oxigén könnyebben eljut a szívhez és az izmokhoz
- 1 hét után: javul a szag és az ízérzékelés
- 3 hónap múlva: javul az immunrendszer, javul a keringési rendszer, a tüdőből egyre inkább eltűnik a dohányzás okozta váladék, csökken a köhögés és a légszomj
- 1 év múlva: jelentősen csökken a szívelégtelenség kockázata
- 5 év múlva: jelentősen csökken az érrendszeri megbetegedések és a stroke kockázata
- 10 év múlva: felére csökken a tüdődaganat kockázata, illetve jelentősen csökken a száj, torok és a hasnyálmirigy daganat kialakulásának kockázata
- 15 éve múlva: a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata megegyezik egy nemdohányzóéval

A dohányzás elhagyásával tapasztalhatók változások, melyek hamar jelentkeznek. Motiváló lehet például, hogy megszűnik a cigifüst okozta kellemetlen lehelet, a haj és a ruhák sem bűzölögnek tovább.

Visszatér a szag és ízérzékelés

A leszokás pozitív hatással van a szag és ízérzékelésre. Köztudott ugyanis, hogy a dohányosok a nyálkahártya irritációja miatt csökkenten érzik a szagokat, mint azok, akik nem dohányoznak. A csökkent ízérzékelés is jellemző, de a jó hír, hogy ezek már az utolsó elszívott cigaretta után 48 órával javulnak, egy hét után már érzékelhető a változás.

A bőr öregedésének lassítása

A dohányzás sajnos a bőrre is negatív hatással lehet. Következtében a függőséggel küzdő személy elveszíti a korábbi egészséges és ragyogó bőrét, mivel ugyanazokat a folyamatokat indítja meg a bőrben, mint amiket az öregedés. A sejtek és a szövetek öregedése felgyorsul, az új sejtek képződése lassul, ezért szárazabb lesz és nehezebben védekezik a káros hatások ellen. Káros mellékhatása ezen kívül, hogy a vérerek beszűkülnek és nem jut el elég vitamin és ásványi anyag a bőrbe, illetve nem tud megfelelően védekezni a szabad gyökök ellen. Ehhez pluszban hozzájárul, hogy a szén-monoxid kiszorítja az oxigén egy részét a vérből, és a kötőszövetek állapotának romlása következtében a bőr petyhüdté válik.

A bőr egészségromlásának hatására ráncosodni kezd, nem csak a száj körül, hanem az egész arcon, sőt az egész testen is. Ezért van az, hogy egy dohányzó személy bőre akár 5-10 évvel is öregebbnek tűnhet, mint amilyennek a kora alapján kellene lennie. A dohányzás abbahagyásával azonban megállítható a folyamat, hiszen azonnal elindulnak a bőr öngyógyító folyamatai.

Nő a fizikai aktivitás

A dohányzás elhagyása nehéz feladat, ezért is jött létre számos támogató csoport, akik segítenek a leszokásban. Az egyik legjobb motiváció, hogy a dohányzás elhagyásával nő a fizikai aktivitás. Annak, aki már hosszú évek óta dohányzik, jelentős változásokat hozhat az életében. A dohányzásról való leszokás után már két héttel javulni kezd a fizikai aktivitás a jobb oxigénellátásnak köszönhetően. 4-6 héttel később már érezhetően nagyobb energiaszinttel rendelkezhet, megszűnnek a légzési problémák, és javul a sportteljesítmény. A tüdőkapacitás fokozatosan nő, kevesebb lesz a nyák lerakódás és a szervezet képes ellenállni a bakteriális fertőzéseknek.

Csökken a szív és érrendszeri megbetegedések kockázata

A dohányzás nem csak a tüdőt, hanem a szív- és az érrendszert is nagyban károsíthatja, tanulmányok szerint, mintegy 50%-kal megnő a vérrögök kialakulásának esélye. A dohányzás hatására az erek fala merevvé és sérülékennyé válik. Az ereken belül lerakódás keletkezik, ennek következtében beszűkülnek és a szervek vérellátottsága akadályozottá válik. A lerakódáson a vérlemezkék könnyen megtapadhatnak, ami következtében megindul a vérrögképződés, ez pedig szívrohamot, stroke-ot okozhat, mivel az elzáródott érszakasz mögötti izmok nem jutnak oxigénhez. Az érszűkület következtében a végtagokba nem jut elegendő vér, a szövetek pedig elhalnak, aminek következménye akár amputáció is lehet. A cigaretta elhagyásával ezen kockázatok csökkenek, 15 év elteltével pedig kialakulásuk esélye megegyezik egy olyan személyével, aki soha nem dohányzott. 

Az érrendszeri megbetegedések elkerülése érdekében a leszokás mellett érdemes olyan ételeket és étrend-kiegészítőket fogyasztani, melyek csökkentik az az érrendszeri problémákat. A Tenmag Nattokinase enzim egy olyan étrend-kiegészítő, ami segítségére lehet, mivel meggátolja a vérrögök kialakulását, valamint oldja azokat. A nattokinase egy természetes enzim, ami a vér alvadási képességét csökkenti, segít a magas vérnyomás kezelésében, valamint segít meggátolni a stroke, szívroham és mélyvénás trombózis kialakulását.