A tudatosság választás kérdése. Néhány tipp a kiegyensúlyozottságért

Az egészségtudatos életmód olyan téma,

amiről nem lehet eleget beszélni, nem lehet elégszer felhívni a figyelmet fontosságára. Az egészség megőrzésének alapja az egészséges életmód, a modern társadalomban pedig minden apró lépés, egészséges szokás kialakítása nagyon fontos.

Legyen könnyű az életmódváltás, törekedjen a kiegyensúlyozottságra

Az egészségtudatos életmód mit jelent? Merülhet fel a kérdés. Nos, a válasz mindenki számára mást jelenthet. Mindenkinek megvannak a maga kialakult szokásai, ezek között vannak jók és rosszak is. Azokat a rossz szokásokat, amik az egészséget károsíthatják mindenkinek érdemes elhagyni. Természetesen ez egy hosszú folyamat, hiszen meg kell fogalmazni a célokat és azokat meg kell valósítani. Ezen kívül mindenkinek másként működik a szervezete, más a kalóriaszükséglete, mozgásigénye, stb. Elmondható tehát, hogy mindenkinek személyre szabottan kell kialakítani az egészséges szokásokat, étrendet, edzéstervet.

Előző bejegyzésekben írtunk már az egésszségtudatos életmód alappilléreiről. Az étkezés, a testmozgás, vízfogyasztás, alvás olyan alapelvek, amelyek mentén már mindenki jó úton jár, de vannak olyan tippek, amiket ezeken kívül is érdemes megfogadni.

Tűzze ki a céljait

Az egészséges életmód kialakítása nem történhet egyik napról a másikra. Az első és legfontosabb, hogy tűzze ki a célokat. Fogalmazza meg, hogy mit szeretne elérni, amiért fontos és érdemes küzdeni.

Olyan célra van szükség, amiért megéri változtatni a berögződött, egészségtelen szokásokon és véglegesen elhagyni azokat. Ilyen például a súlyvesztés, gyógyulás, egészségmegőrzés, testi-lelki egyensúly kialakítása.

Életre szóló, betartható szabályokat állítson fel

Az életmódváltás során szinte bizonyos, hogy olyan új szokásokat is ki kell alakítani, amikkel kilép a komfortzónájából. Például a fehér kenyér lecserélése teljes kiőrlésű gabonából készült pékárura nehéz lehet, mivel egészen más ízvilággal találkozik. Mégis megéri a változás, hiszen a kitűzött célt el kell érni. A célkitűzésnél figyelembe kell venni, hogy olyan szabályokat állítson maga elé, amiket be tud tartani, nem adja fel egy-két hét múlva. Ez az egyik legfontosabb szempont, hiszen motiváltnak kell maradni, és ha eléri a kívánt eredményt, akkor is fenn kell tartani. Ha a szabályok kialakítása sikeres, akkor egész életében tartani tudja azokat, eredményes lesz a súlykontroll, meg tudja őrizni egészségét. Ne keseredjen el akkor sem, ha elsőre nem sikerül. A szabályokon menet közben is lehet változtatni.

Az életmódváltás tudatos döntés, amire mentálisan fel kell készülni. Az erős elhatározás a siker kulcsa.

Tartsa a mértékletesség elvét

Ne ugorjon fejest semmibe. A célok megfogalmazása már félsiker, azok megvalósítására azonban van ideje. Ha eddig nem volt élete része a sport, akkor ne kezdjen túl megterhelő és túl gyakori sporttevékenységbe. Ha így tesz nem lesz sikerélménye és kialakulhatnak ízületi problémák is, amik hatására hamar feladja. Az étkezésre és a testmozgásra is egyaránt vonatkozik, hogy lassan, fokozatosan vezesse be az új szokásokat, de tartsa meg egész életére.

Kérjen segítséget

Az egészségtudatos életmód nem mindenki számára könnyű. Ahogy korábban is említettük új szokásokat kell kialakítani, ami sokak számára komoly nehézségeket jelent. Ilyen esetekben érdemes keresni valakit, aki segít a célok elérésében. Dietetikus segíthet változatos étrendet írni, egy személyi edző pedig megtalálni a legjobb mozgásformát, amit szeret és élvezettel csinál.

Néha bűnözhet

Az egészségtudatosság nem azt jelenti, hogy soha többé nem ehet meg egy szelet süteményt vagy hamburgert sem. Szinte minden ételt el lehet készíteni másképp, az összetevőket fel lehet cserélni és máris kap egy egészségesebb alternatívát. Természetesen alkalmanként el lehet fogyasztani egy szelet cukorral és fehér liszttel készült tortát vagy süteményt is, ez nem fog változtatni semmin.

Még néhány tipp a siker érdekében

- Nézze meg a termékek összetevőit. Sok esetben a diétás termékek is nagyobb mennyiségű cukrot, egészségtelen összetevőket tartalmaznak.

- Kerülje a káros szokásokat, mint az alkoholfogyasztás, dohányzás, tudatmódosító szerek használata. Ezek elhagyásával számos betegség elkerülhető, jobb, ha időben lép és nem várja meg a következményeket.

- Szedjen táplálékkiegészítőket, amik segíthetnek az egészség megőrzésében, kisebb egészségügyi problémák enyhítésében, a vitamin raktárak feltöltésében. 

- Fogyasszon elegendő folyadékot, napi 2,5-3 litert. A folyadékpótlás jelentőségéről itt olvashat többet.

- Pihenjen és aludjon eleget. A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás elengedhetetlen a testi-lelki egyensúly fenntartásában, a jó közérzet kialakításában. Erről itt olvashat többet.

- Soha ne koplaljon! Amikor a fogyás a cél, sokan a legrövidebb idő alatt el akarják érni a kívánt súlyt, ezért koplalásba kezdenek. Ez a megoldás azonban drasztikus, általában hamar feladják, és az eredmény elmarad.  

- Járjon rendszeresen szűrővizsgálatokra. Az egészségtudatossággal sokat tesz magáért, de a prevenció fontos része a rendszeres orvosi szűrés is. A szűrések alkalmával lehetőség van a tünet és panaszmentes megbetegedések felismerésére és időben történő kezelésére.