A Rhodiola 7 tudományos alapú egészségügyi előnye

- A Rhodiola (tudományos neve: Rhodiola rosea) egy gyógynövény, amely Európa és Ázsia hideg, hegyvidéki régióiban terem.

- Gyökerei adaptogéneknek számítanak, vagyis ha elfogyasztják, segítenek a testnek alkalmazkodni a stresszhez.

- Gyökere több mint 140 hatóanyagot tartalmaz, amelyek közül a két legerősebb a rozavin és a szalidrozid.

- Oroszországban és a skandináv országokban az emberek évszázadok óta használják a rhodiolát a szorongás, a fáradtság és a depresszió kezelésére.

- Ma széles körben használják étrend-kiegészítőként számos egészségügyi előnye miatt.

Íme egy linkgyűjtemény a Rhodiola rosea 7 tudományos alapú egészségügyi előnyéről:

1. Csökkentheti a stresszt

A Rhodiola régóta ismert adaptogénként, természetes anyagként, amely nem specifikus módon növeli testének stresszel szembeni ellenállását. Úgy gondolják, hogy az adaptogének stresszes időszakokban történő fogyasztása segít jobban kezelni a stresszes helyzeteket.

Forrás:Ncbi.gov

Forrás:Ncbi.gov

Egy tanulmány a rhodiola kivonat hatását vizsgálta életkorral és munkával kapcsolatos stresszben szenvedő embernél. A résztvevők négy hétig napi 400 mg-ot kaptak.

Forrás:

Ncbi.gov

Jelentős javulást talált a stressz tüneteiben, például fáradtságban, kimerültségben és szorongásban, mindössze három nap elteltével. Ezek a fejlesztések a vizsgálat során folytatódtak.

Kimutatták, hogy a rhodiola javítja a kiégés tüneteit is, amelyek krónikus stressz esetén jelentkezhetnek. Ráadásul egy, a kiégéssel kapcsolatban végzett, 118 fős vizsgálatban számos kapcsolódó intézkedést javított, beleértve a stresszt és a depressziót.

Forrás:

Ncbi.gov

ÖSSZEGZÉS

Az olyan adaptogének, mint a rhodiola rosea, növelik a test stresszel szembeni ellenálló képességét, lehetővé téve a stresszel való megbirkózást.

2. Harcolhat a fáradtság ellen

A stressz, a szorongás és a nem megfelelő alvás csak néhány tényező, amely hozzájárulhat a fáradtsághoz, amely fizikai és szellemi fáradtság érzetét keltheti.Adaptogén tulajdonságai miatt a rhodiola feltehetően segít enyhíteni a fáradtságot.Egy négyhetes vizsgálat, amelyben stresszel járó fáradtság életminőségre gyakorolt hatását vizsgálták 60 embernél a fáradtság, depresszió és figyelem tüneteinek figyelembevételével. A résztvevők naponta 576 mg rhodiolát vagy placebo tablettát kaptak. Megállapította, hogy a rhodiola kedvező hatással volt a fáradtság szintjére és a figyelemre, a placebóval ellentétben.

Forrás

Ncbi.gov

Egy hasonló vizsgálatban 100 krónikus fáradtság tüneteiben szenvedő ember nyolc héten keresztül minden nap 400 mg rhodiolát kapott. Jelentős javulást tapasztaltak a stressz tüneteiben, a fáradtságban, az életminőségben, a hangulatban és a koncentrációban.

Forrás

Ncbi.gov

Ezeket a javulásokat csak egy hetes kezelés után figyelték meg, és a vizsgálat utolsó hetében tovább javultak.

ÖSSZEGZÉS

A rodiola adaptogén természete miatt népszerű kiegészítője a fáradtság és a stresszhez kapcsolódó egyéb tünetek elleni küzdelemnek.

3. Segíthet csökkenteni a depresszió tüneteit

A depresszió egy gyakori, de súlyos betegség, amely negatívan befolyásolja az érzelmeket és a viselkedést.

Forrás

Ncbi.gov

Úgy gondolják, hogy akkor fordul elő, amikor az agyban lévő vegyületek, az úgynevezett neurotranszmitterek kiegyensúlyozatlanná válnak. Az egészségügyi szakemberek általában antidepresszánsokat írnak fel, amelyek segítenek korrigálni ezeket a kémiai egyensúlyhiányokat.

Forrás

Ncbi.gov

A Rhodiola rosea-nak antidepresszáns tulajdonságokkal is rendelkezik az agy neurotranszmittereinek kiegyensúlyozása révén.

Forrás

Ncbi.gov

A rhodiola depresszió tüneteivel szembeni hatékonyságát vizsgáló hat hetes vizsgálat során 89 enyhe, vagy mérsékelt depresszióban szenvedő embert véletlenszerűen osztottak be csoportokba, amelyekben 340 mg, vagy 680 mg rhodiolát, vagy placebo tablettát kaptak.


Forrás:

Ncbi.gov

Mindkét rhodiola csoportban lévőknek jelentősen javult az általános depressziójuk, az álmatlanságuk és az érzelmi stabilitásuk, míg a placebo csoport nem mutatott javulást. Érdekes, hogy csak a nagyobb dózisban részesülő csoportban lévőknek javult az önértékelésük. Egy másik tanulmány a rhodiola hatásait hasonlította össze a gyakran felírt antidepresszánssal, amit Zoloft néven forgalmaznak. Véletlenszerűen 57, depresszióval diagnosztizált embert osztottak be rhodiola, antidepresszáns, vagy placebo csoportokba 12 hétig.

Forrás:

Ncbi.gov

A rhodiola és az antidepresszáns egyaránt csökkentette a depresszió tüneteit (az antidepresszáns nagyobb hatással volt, a rhodiola azonban kevesebb mellékhatást produkált, és jobban tolerálta).

ÖSSZEGZÉS

Kimutatták, hogy a rhodiola javítja a depresszió számos tünetét. Az antidepresszánsokhoz hasonlóan pozitívan befolyásolhatja a hangulatot és az érzelmeket befolyásoló neurotranszmittereket.


4. Javítja az agy működését

A testmozgás, a megfelelő táplálkozás és a jó éjszakai alvás biztos módja az agy megfelelő működésének.

Forrás:

Ncbi.gov

Egyes étrend-kiegészítők is segíthetnek, beleértve a rhodiolát is. Egy tanulmány 56 éjszakai szolgálatban dolgozó orvos mentális fáradtságra gyakorolt hatását vizsgálta.

Forrás:

Ncbi.gov

Az orvosokat véletlenszerűen úgy osztották be, hogy két héten keresztül napi 170 mg rhodiolát, vagy placebo tablettát kaptak. Rhodiola a placebóval összehasonlítva 20%-kal csökkentette a mentális fáradtságot és javította a munkával kapcsolatos feladatok teljesítményét. Egy másik tanulmány a rhodiola hatásait vizsgálta éjszakai feladatokat ellátó katonai kadétokon. A kadétok 370 mg, vagy 555 mg rhodiolát, vagy két placebó egyikét fogyasztották öt napig.

Forrás:

Ncbi.gov

Megállapították, hogy mindkét adag javította a kadétok szellemi munkaképességét, összehasonlítva a placebókkal. Egy másik tanulmányban a rhodiola-kiegészítők 20 napos szedése javította az alvási szokásokat, fokozta a tanulási motivációt és jelentősen csökkent a hallgatók mentális fáradtsága. Vizsgapontjaik 8%-kal voltak magasabbak, mint a placebo csoportban.

Forrás:

Ncbi.gov

Két cikkben is találhatunk bizonyítékot arra, hogy a rhodiola képes enyhíteni a mentális fáradtságot, de figyelmeztetnek arra, hogy a kutatás korlátozott mennyisége és minősége nem teszi lehetővé messzemenő következtetések levonását.

Forrás:

Ncbi.gov

ÖSSZEGZÉS

Kimutatták, hogy a rhodiola növeli a mentális teljesítményt mentálisan megterhelő és fizikailag megterhelő időszakokban. Ezen eredmények igazolásához azonban további kutatásokra van szükség.

5. Javíthatja az edzés teljesítményét

Rhodiola hatásos lehet a testmozgás teljesítményének fokozásában is.

Forrás:

Ncbi.gov

Egy tanulmányban a résztvevők 200 mg rhodiolát vagy placebót kaptak két órával egy kerékpáros teszt elvégzése előtt.

Forrás:

Ncbi.gov

Azok, akik rhodiolát kaptak, átlagosan 24 másodperccel edzettek többet, mint azok, akik placebo-t kaptak. A 24 másodperc kevésnek tűnhet, de egy verseny első és második helye közötti különbséget ezredmásodpercekben mérik.

Egy másik tanulmány megvizsgálta a rhodiola hatását az állóképesség gyakorlására.

Forrás:

Ncbi.gov

A résztvevők hat mérföldes szimulált időmérő versenyt futottak. Egy órával a verseny előtt a résztvevők egy csoportja 1,4 mg rhodiolát kaptak testtömeg fontonként (3 mg/kg), egy másik csoport pedig placebo tablettát kapott.

A rhodiolát kapók lényegesen gyorsabban fejezték be a versenyt, mint a placebo csoport.Ezekben és más tanulmányokban kimutatták, hogy a rhodiola javítja az edzés teljesítményét azáltal, hogy csökkenti az erőkifejtést, vagy azt, hogy a résztvevők hogy érezték magukat.

Forrás:

Ncbi.gov

Valószínű azonban, hogy nincs hatása az izomra.

Forrás:

Ncbi.gov

ÖSSZEGZÉS

A Rhodiola csökkentheti a fizikai erőkifejtést, ami lehetővé teszi, hogy hosszabb és intenzívebb edzéseket végezzen.

6. Segíthet a cukorbetegség kezelésében

A cukorbetegség olyan betegség, amely akkor fordul elő, amikor a szervezetben csökken az inzulin hormon termelésének, vagy az arra való reagálásnak a képessége, ami magas vércukorszintet eredményez.

Forrás:

Ncbi.gov

A cukorbetegek általában inzulininjekciókat, vagy olyan gyógyszereket alkalmaznak, amelyek növelik az inzulinérzékenységet a vércukorszint normalizálása érdekében. Érdekes módon az állatkísérletek szerint a rhodiola segíthet javítani az inzulinrezisztencián.

Forrás:

Ncbi.gov

Kimutatták, hogy csökkenti a vércukorszintet a cukorbeteg patkányokban azáltal, hogy növeli a glükóztranszporterek számát a vérben. Ezek a transzporterek csökkentik a vércukorszintet azáltal, hogy glükózt juttatnak a sejtekbe.

Forrás:

Ncbi.gov

Ezeket a vizsgálatokat egereken végezték, így eredményeik nem általánosíthatók emberre. Mindazonáltal okot ad arra, hogy a rhodiolának az emberek vércukorszintjére gyakorolt hatását is megvizsgálják. Ha cukorbetegségben szenved, és rhodiola-kiegészítőket szeretne szedni, akkor először beszéljen dietetikusával vagy orvosával.

ÖSSZEGZÉS

Kimutatták, hogy a rhodiola csökkenti a rágcsálók vércukorszintjét, ami arra utal, hogy értékes kiegészítő lehet az emberek cukorbetegségének kezelésében. Azonban további kutatások szükségesek.

7. Lehetnek rákellenes tulajdonságai

A szalidrozidot, a rodiola hatásos összetevőjét rákellenes tulajdonságai miatt vizsgálták. 
A kémcsőben végzett vizsgálatok kimutatták, hogy gátolja a hólyag-, a vastagbél-, az emlő-, és a máj rákos sejtjeinek növekedését.

Forrás:

Ncbi.gov

Ennek eredményeként a kutatók felvetették, hogy a rhodiola hasznos lehet számos ráktípus kezelésében. Amíg azonban humán vizsgálatok nem állnak rendelkezésre, továbbra sem ismert, hogy a rhodiola segíthet-e a rák kezelésében.

ÖSSZEGZÉS

Kémcsőben végzett kísérletek kimutatták, hogy a rodiola hatóanyaga, a szalidrozid, gátolja a rákos sejtek növekedését. Emberre gyakorolt hatása azonban ismeretlen.

Hogyan kell szedni a Rhodiola Rosea kiegészítőket?

A rhodiola kivonat széles körben kapható kapszulák vagy tabletták formájában. Tea formájában is kapható, de sokan inkább a tabletta formáját kedvelik, mert ez lehetővé teszi a pontos adagolást.

Mennyit és mikor kell bevenni?

A legjobb, ha a rhodiolát éhgyomorra veszi be, de nem lefekvés előtt, mivel enyhe stimuláló hatása van.

Forrás:

Ncbi.gov

A stressz, fáradtság, vagy depresszió tüneteinek javítására a rhodiola optimális adagja 400–600 mg, napi egyszeri adagban.

Forrás:

Ncbi.gov

A Rhodiola biztonságos és jól tolerálható. A napi 200–600 mg dózist hatékonynak és biztonságosnak tekintik.

Forrás:

ema.europa.eu