A C-vitamin hatása a szervezetre

A vitaminok megfelelő szintjének biztosítása a szervezet számára elengedhetetlen, nélkülük különböző megbetegedések és kockázatok alakulnak ki. A vitaminok különféle kémiai összetételű, biológiailag aktív szerves vegyületek, amelyek az emberi szervezet számára elengedhetetlenek, mégis azokat nem képes előállítani, így táplálékkal kell bevinni. A vitaminok közül a C-vitamin az egyik legfontosabb, hiszen nélkülözhetetlen támogatást nyújt a testnek. Mivel szervezetünk nem képes előállítani, nagyon fontos odafigyelni, hogy egészséges étkezéssel bevigyük a megfelelő mennyiségű C-vitamint szervezetünkbe. Ezen kívül érdemes kiegészítésképp C-vitamin készítményt is alkalmazni.

Mi is a C-vitamin?

A C-vitamin, vagy más néven aszkorbinsav, egy vízben oldódó tápanyag, ami számos élelmiszerben előfordul természetes formában. Gyümölcsökben, zöldségekben megtalálható, például paprika, fekete ribizli, homoktövis, karalábé, káposzta, paradicsom, brokkoli, krumpli, fekete áfonya, füge, málna, csipkebogyó, citrusfélék, stb. A C-vitamin jótékony hatással van az immunrendszerre illetve a fehérvérsejtek számára is. Ennek köszönhetően a szervezet sokkal ellenállóbbá válik a különböző kórokozókkal szemben, így jobban tudunk védekezni a megbetegedésekkel szemben, illetve a gyógyulást is nagyban támogatja. Elmondható tehát, hogy védekezőképességünk egyik alappillére a C-vitamin.

 

 

Az aszkorbinsav felfedezése 

A C-vitamin felfedezése Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik, aki ezt a nélkülözhetetlen vitamint legelőször a paprikából vonta ki. Ennek előzménye is volt, mégpedig az, hogy az 1920-as években külföldön egy kutatást végzett, mely során a mellékvesében egy ismeretlen anyagot talált. Ahhoz, hogy alaposan megvizsgálhassa, nagyobb mennyiséget kellett volna előállítania, mint amit a citrusfélékből tudott. Mikor hazatért utazásából, keresett egy olyan növényt, amiből ki tudja vonni ezt az anyagot, ez pedig a szegedi paradicsompaprika volt, amiből nagyon sokat tudott előállítani - 10 liter présnedvből 6,5 grammot.

Ezt a savat nevezték el kutató társaival együtt aszkorbinsavnak, ami a skorbutra utal. Felfedezésének köszönhetően lehetővé vált az aszkorbinsav nagy mennyiségben való előállítása.

A C-vitamin hatása a szervezetre 

A C-vitaminra nagy szüksége van a szervezetünknek, mivel immunrendszerünk normál működésének egyik alappillére, segíti a sejtek regenerálódását, hozzájárul a kollagén megfelelő mennyiségű termeléséhez, így a bőr, csontok, fogak, íny, porcok, erek egészségének megőrzésében rendkívül fontos szerepe van. Elősegíti a fehérvérsejtek hatékony működését, ezáltal pedig a bőr védekezőképességét, illetve a gyorsabb sebgyógyulást is. A testi funkciók mellett pszichológiailag is jótékony hatással bír, mivel csökkenti a fáradtságérzetet, illetve segíti az idegrendszer normál működésének fenntartását is, ezáltal csökkenti a demencia kialakulásának kockázatát.

 

Egyéb jótékony hatásai: 

Az aszkorbinsav erős antioxidáns hatásának köszönhetően megvédi a sejteket a szabad gyököktől, amik felszabadulásával komoly krónikus betegségeket is okozhatnak.

Kutatások során megállapították, hogy a C-vitamin bevitelével csökken a vérnyomás az egészséges felnőtteknél és a magas vérnyomásban szenvedőknél egyaránt

A magas vérnyomásra és a koleszterinszintre való pozitív hatásai miatt csökkenti a szívbetegség kialakulásának kockázatát

A C-vitamin csökkenti a vér húgysavszintjét, ami által csökken a köszvény kialakulásának kockázata

Nagyon fontos, hogy segíti a vas felszívódását a szervezetben, ezáltal pedig csökkenti a vérszegénység kialakulásának kockázatát

A C-vitamin szükséglet

fedezése A napi C-vitamin szükséglet felnőtteknek nagyjából 100 mg. Ez az a minimum érték, ami éppen elég ahhoz, hogy ne alakuljon ki a szervezetben C-vitamin hiány.

Az szervezetben kialakuló aszkorbinsav hiány komoly megbetegedések okozója lehet, mint például a skorbut, illetve okozhat fogínysorvadást, vérzékenységet, jelentkezhetnek izombántalmak, gyulladások, fertőzések, nehéz sebgyógyulás is. A napi minimális mennyiségen felül maga Szent-Györgyi Albert is többet szedett, napi 1000 mg-ot, de azóta vannak kutatások, amik még magasabb dózisok pozitív hatásait igazolták. A C-vitamin adagolását érdemes növelni megbetegedések során, illetve a dohányosoknak is érdemes magasabb dózisban alkalmazni.

 

A minimum C-vitamin bevitelt egészséges táplálkozással is lehet fedezni, azonban számos C-vitamin készítmény is rendelkezésre áll, mellyel pótolni érdemes. A Tenmag C-vitamin kapszula 700 mg-os kapszula, melynek ajánlott napi mennyisége 2x1 kapszula. Vízben oldódó vitamin lévén a felesleges aszkorbinsav 4-6 óra alatt kiürül a vizelettel, így érdemesebb kisebb dózisokban bevenni naponta több alkalommal, illetve a nagydózisú C-vitaminok helyett érdemesebb napi 700-1400 mg-ot szedni. Bár a C-vitaminból létezik pezsgőtabletta, cukorka illetve por állagú készítmény is, mégis érdemes a kapszulát választani, mivel ez a formula tartalmazza a legstabilabb formában a vitamint, vagyis hőre és fényre kevésbé bomlik. Rendelje meg még ma a Tenmag C-vitamint, amivel biztosíthatja a megfelelő vitamin szintet és megőrizheti egészségét!